تفاوت دروپال و جوملا و وردپرس

۴۴ بازديد

انتخاب CMS مناسب براي وب سايت جديد فوق العاده مهم است. احتمالا مي خواهيد از يك سيستم مديريت درونمايه براي تاسيس سايت خود استفاده كنيد. سيستم هاي مديريت درونمايه به انگيزه سادگي، پوسته ها و افزونه هاي آماده و مديريت راحت سايت داراي محبوبيت فوقاني هستند. اما كدام سيستم مديريت درونمايه براي شما پسنديده است؟
وردپرس و دروپال دو CMS سرشناس هستند كه بيش از 60 درصد سايت هاي موجود، در حال به كارگيري اين CMS ها مي باشند.انتخاب بين دروپال و وردپرس يك تصميم دشوار است.
تصوير (شماره 1)

در پيوسته به مقايسه اغلب اين دو سيستم مديريت محتوا پرداخته مي شود.
1- كدام يك براي بهره‌گيري آسان تر است؟
يكي از انگيزه ها اصلي به كارگيري يك سيستم مديريت محتوا، ساخت و مديريت راحت تارنما مي باشد. استفاده از سيستم هاي مديريت درونمايه به شما امكان مي دهد وب سايت هاي خوب و كاربردي را بدون هيچ گونه چيرگي فني ايجاد كنيد.
تصوير (شماره 2)دروپال:
نصب و راه اندازي دروپال راحت است و ابزارهاي زيادي در گزين كردن شما پيمان مي دهد، ولي استفاده از اين ابزارها در سايت، بيچارگي به فرهنگ برنامه نويسي دارد. در برخي مواقع دربايستن داريد كه كدهاي php در افزارها اضافه كنيد، پس اگر از دروپال استفاده مي كنيد بايد نزاكت كافي در زمينه برنامه نويسي تحت وب داشته باشيد.
وردپرس:
يكي از دلايل بهره‌گيري گسترده از وردپرس نصب و تاسيس بسيار راحت اين سيستم مديريت درونمايه مي باشد.هنگامي كه وردپرس را نصب مي كنيد، بعد از ورود به پيشخوان با محيطي همانند تصوير ذيل روبرو مي شويد.


تصوير (شماره 3)
در وردپرس  نزديك  تمام موارد براي سفارشي سازي وب سايت، در پنل مديريت و به صورت گرافيكي سپريدن مي شود و بيچارگي به نزاكت برنامه نويسي بالا نخواهيد داشت.
نتيجه: اگر مي خواهيد به راحتي و بدون دردسر سايت خود را طراحي و مديريت كنيد، بعد سراغ وردپرس برويد. نه تنها شما مي توانيد وردپرس را در پهنا چند دقيقه نصب كنيد، بلكه به راحتي مي توانيد تنظيمات مربوط به قالب و محتويات سايت را انجام دهيد. در دروپال شما مي توانيد به راحتي مراحل نصب را طي كنيد، اما اگر دانش كافي نداشته باشيد مديريت سايت برايتان زياد دشوار خواهد بود.
2- مديريت وب سايت در دروپال يا وردپرس چگونه است؟
با تاسيس سايت و آپلود محتوا، كار به واپسين،انجام نرسيده است. فراتر از طريق اندازي سايت، بروز رساني سايت و رفع دشواري ها موجود مي باشد.
دروپال:
اگر شما توسعه دهنده وب نيستيد، حفاظت سايت در دروپال برايتان دشوار خواهد بود. از سوي ديگر دروپال در گويه SEO بسيار نيرومند است و به راحتي مي توانيد سايت با SEO بالا داشته باشيد كه اين مورد براي يك سايت زياد اهميت دارد.
وردپرس:
در وردپرس به راحتي مي توانيد سايت خود را به روز نگه داريد. تمام موارد را با چند كليك در داشبورد وردپرس مي توانيد به راحتي اتمام دهيد. به روز بودن سيستم مديريت درونمايه از نكات زياد مهم در مقوله امنيت تارنما مي باشد.
وردپرس براي SEO هم افزونه هاي زيادي را شناسايي كرده است كه از سرشناس ترين آن ها، افزونه Yoast SEO مي باشد كه با نصب و پركار سازي اين افزونه مي توانيد دشوار SEO سايت خويش را رفع كنيد.
نتيجه: در دروپال مديريت و حفاظت سايت سخت مي باشد، اما از پيش درآمد نكات مربوط به SEO رعايت شده است و سايت شما از عقيده SEO دشوار نخواهد داشت. از سوي ديگر وردپرس به چهره پيش فرض نكات SEO را رعايت نكرده است و بايد خودتان از افزونه هاي مختلف براي افزايش SEO استفاده كنيد اما در وردپرس مديريت و حفاظت سايت برايتان راحت خواهد بود.
3-دروپال تند تر است يا وردپرس؟
از مهم ترين خاصيت هاي يك وب سايت، سرعت لود پسنديده آن سايت مي باشد. بالا بودن سرعت لود در سايت، هم براي كاربران خوشايند است و هم از موتورهاي جست و جوگر رنك بالاتري دريافت مي كنيد.
دروپال:
دروپال در سرعت بارگذاري سايت زياد خوب عمل مي كند و سايت هايي كه با دروپال طراحي مي شوند سرعت لود بالايي خواهند داشت. انگيزه بالا بودن سرعت بارگذاري در دروپال اين است كه اين سيستم مديريت محتوا بسيار فشرده نيست و سرعت استجابت به درخواست ها بسيار تند  مي باشد. در ضمن شما مي توانيد از افزونه هاي موجود براي دروپال براي افزايش سرعت استفاده كنيد كه افزونه هاي كش تاثير به سزايي در افزايش سرعت خواهند داشت.
وردپرس:
يكي از بزرگترين اشكالات وردپرس، سرعت آن است. البته اين بدين معنا نيست كه نمي تواند تند باشد، ولي معمولا مديران وب، بهينه سازي سايت خود را به درستي انجام نمي دهند. البته استفاده از تعداد بسيار افزونه هاي افزايش سرعت، نتيجه عكس خواهد داشت. براي افزايش سرعت در وردپرس بايد از يك افزونه بهره‌گيري كنيد و تنظيمات و بهينه سازي افزونه را بايد با دقت بالا اتمام دهيد. رهنمود مي شود مطلب وردپرس را در 9 مرحله تند كنيد را حتما مطالعه كنيد.
نتيجه: با توجه به سخيف بودن دروپال بي گمان سرعت لود سايت در اين سيستم مديريت درونمايه اغلب خواهد بود. از سوي ديگر در وردپرس براي داشتن سايت با سرعت لود بالا، بايد از تكنيك هاي بهينه سازي و در ضمن افزونه هاي افزايش سرعت بارگذاري سايت كاربرد كنيد.
4-دروپال امن تر است يا وردپرس؟
امروزه هيچ اسكريپتي امنيت 100% ندارد اما منظور مديران سايت داشتن بالاترين امنيت در وب سايت مي باشد.
دروپال:
در طول سنه هاي گذشته، دروپال يكي از امن ترين سيستم مديريت درونمايه شناخته شده است. به همين علت براي تارنما هاي دولتي زياد پركاربرد است. در گذشته دروپال در روبرو حملات sql injection نفوذ پذير بود اما با گذشت زمان اين دشوار رفع شد. در حال حاضر كمتر سايتي يافت مي شود كه از دروپال كاربرد كند و در رويارويي حملات آسيب پذير باشد. البته همان طور كه ذكر شد امنيت 100% هستي ندارد.
وردپرس:
هسته وردپرس زياد امن است، اما پلاگين ها و قالب هاي اين سيستم مديريت درونمايه حفره هايي جهت نفوذ دارند. شما مي توانيد با بروز رساني مستمر افزونه ها و قالب ها از نفوذ به سايت ممانعت كنيد. به راستي زير بودن امنيت در وردپرس وابستگي مستقيم با كهنه بودن هسته اين سيستم مديريت محتوا دارد.
نتيجه: شكيبيدن هك در دروپال زياد كم تر از وردپرس مي باشد كه اين امر دو علت مي تواند داشته باشد: يك دليل، استفاده كمتر كاربران از اين سيستم مديريت درونمايه و انگيزه دوم، تنوع افزونه و قالب كمتر نسبت به وردپرس مي باشد. در صورتي كه بخواهيد در وردپرس، يك سايت امن داشته باشيد بايد به نكات امنيتي و به روز بودن سيستم مديريت محتوا اهميت دهيد و به صورت پيوسته عمليات بروزرساني را اتمام دهيد. توصيه مي شود مطلب روش هاي افزايش امنيت در وردپرس را مطالعه نماييد.
5-دروپال انعطاف پذير تر است يا وردپرس؟
در صورتي كه شما يك توسعه دهنده وب چيره دست نيستيد، نرمش پذير بودن سيستم مديريت درونمايه در سفارشي سازي سايت زياد اهميت بالايي دارد.
دروپال:
سفارشي سازي دروپال از راه افزونه ها و ماژول ها سپريدن مي شود. شما مي توانيد در دروپال، سايت خويش را سفارشي سازي كنيد، اما سفارشي سازي در دروپال پيچيده است، مگر اينكه شما بدانيد چگونه از كدنويسي در سفارشي سازي بهره‌گيري كنيد. اكثر افزونه ها بايد در محل پسنديده نصب و سفارشي سازي شوند. به همين علت سايت هايي كه از دروپال بهره‌گيري مي كنند با هم تفاوت ظاهري زيادي دارند. اگر در توسعه، مهارت زيادي نداريد بايد يك قالب حرفه اي توسعه يافته خريداري كنيد.
وردپرس:
وردپرس گزينه هاي زيادي در بخش سفارشي سازي چه در مقوله قالب و چه در زمينه افزونه هاي مختلف دارد. قالب هاي زيادي براي وردپرس طراحي شده اند كه به راحتي مي توانيد با به كارگيري آن قالب ها سايت مدنظر خويش را راه اندازي كنيد.
نتيجه: در صورتي كه شما تازه كار هستيد بي گمان وردپرس گزينش مناسب تري خواهد بود. از سوي ديگر اگر مي خواهيد يك سايت بي همتا داشته باشيد بايد از دروپال كاربرد كنيد ولي اين مورد را توجه داشته باشيد كه سفارشي سازي در دروپال دشوار بوده و بيچارگي به نزاكت كافي دارد.
مزاياي دروپال:
1-پشتيباني از چند زبان به صورت همزمان: در هسته دروپال چند زبان مختلف حمايت مي شود كه در صورت احتياج به داشتن سايت چند زبانه، دروپال انتخاب مناسبي خواهد بود.
2-سازماندهي محتوا بسيار قوي: اگر شما يك سايت با محتواي زياد داريد مي توانيد از سيستم طبقه بندي محتواي دروپال استفاده كنيد كه در سفارشي سازي محتواي سايت زياد كارساز است.
3-توانايي سفارشي سازي محتوا: در دروپال مي توانيد محتواي سايت را به چهره مد نظر سفارشي سازي كنيد.
دروپال يا وردپرس: محبوبيت

سيستم‌هاي مديريت محتوا لغايت حدودي مانند دبيرستان هستند چرا كه محبوبيت در اين گويه مهم است. چرا كه هر چه قدر محبوب‌تر باشند، خواهان اكثريت دارند. در اين گويه وردپرس با بهره بازاري تقريبا  به 60% رقبا را شكست مي‌دهد. اين بهره بالا به معني هستي افزونه‌ها، قالب‌ها، جوامع و منابع بيشتر است. البته دروپال نيز جوامع وفاداري دارد كه اكثر آن‌ها را توسعه‌دهندگان برپايي مي‌دهند. گرچه محبوبيت نبايد مهم باشد؛ اما هست و در اين زمينه وردپرس حتي از سوي رقبايش ترسانيدن نيز نمي‌شود.
برنده: وردپرساز كدام CMS متن-باز بايد كاربرد كرد؟براي طيف گسترده‌اي از كاربران، وردپرس بهترين پلتفرم محسوب مي‌شود. اين پلتفرم تقريباً همه نيازهاي كاربران از يك بلاگر نوآموز الي وب‌سايت‌هاي شامل محتواي زياد مثل Mashable و حتي وب‌سايت‌هاي بازرگاني الكترونيك را استجابت مي‌دهد. دروپال CMS ي با پيچيدگي بيشتر است و امنيت بالاتري دارد. بدين ترتيب در وسط وب‌سايت‌هاي دولتي و وب‌سايت‌هاي با شدامد بالا مثل NBC ترجيح بيشتري دارد.
وردپرس به انگيزه كاربرد فراوان و مقادير بالاي منابعي كه از افزونه الي قالب و آموزش‌هاي كامل دارد، بهترين سيستم مديريت محتواي متن–باز محسوب مي‌شود. وردپرس فرايند استفاده از يك CMS را ساده‌تر كرده است. دروپال بيچارگي به اندكي آشنايي با مفاهيم توسعه وب دارد، چون يك سيستم مديريت درونمايه است كه از سوي توسعه‌دهندگان و براي توسعه‌دهندگان طراحي شده است.

اين روزها بيشتر مراقب لپ‌تاپ خود باشيد

۴۹ بازديد
 اخبار تكنولوژي ,خبرهاي تكنولوژي,لپ تاپ
اين گزارش به كاربران نكاتي را در خصوص مراقبت و نگهداري بهتر از لپ تاپ هاي خود آموزش داده و يادآور مي شود. 

به گزارش ايسنا ، از آنجاكه قيمت محصولات تكنولوژي همچون لپ تاپ در بازارهاي جهاني تحت تاثير عوامل و فاكتورهاي مختلفي نظير تعطيلي كارخانه هاي توليدكننده ناشي از اعلام وضعيت اضطراري و قرنطينه از سوي دولت كشورهاي مختلف به علت شيوع گسترده و پاندمي ويروس كرونا رشد و افزايش قابل توجهي پيدا كرده است، بنابراين حفظ و نگهداري از لپ تاپ براي كاربر بيش از پيش اهميت خاص و بسزايي پيدا كرده است.

 

در گزارش كه در وب سايت سي‌نت آمده است، كارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوري خطاب به كاربران با ارائه توصيه و پيشنهاداتي از آنها خواسته اند كه بيشتر از قبل مراقب دستگاه خود باشند.

 

 در زير به برخي از مهمترين اين توصيه ها و پيشنهادات كارشناسان تكنولوژي پرداخته شده است:

 

۱. لپ تاپ خود را در زير نور مستقيم خورشيد نگذاريد.

 

۲. تا جايي كه مي توانيد لپ تاپ خود را دور از دسترس كودكان و حيوانات خانگي قرار دهيد تا به آن آسيب فيزيكي نظير خط انداختن روي صفحه نمايش و فشار بر قسمت كيبورد وارد نكنند.

 

۳. لپ تاپ خود را در وضعيت نامناسبي كه احتمال افتادن آن وجود دارد، نظير لبه ميز، مبل و صندلي قرار ندهيد.

 

۴. سعي كنيد حتي الامكان از خوردن و آشاميدن در اطراف لپ تاپ خودداري كنيد، چراكه هر لحظه ممكن است با برخورد ناگهاني دستان خود، ليوان نوشيدني و ظرف خوراكي واژگون شده، روي كيبورد لپ تاپ بريزد.

 

۵. قبل از استفاده از لپ تاپ دستان خود را بشوييد و از هر گونه آلودگي تميز كنيد؛ چراكه ممكن است از طريق انگشتان شما، برخي مواد زائد همچون چربي و گرد و خاك وارد روزنه هاي موجود روي لپ تاپ شود.

 

۶. اگر دير به دير از لپ تاپ خود استفاده مي كنيد، سعي كنيد آن را در محيطي عاري از هرگونه آلودگي و نور مستقيم آفتاب قرار دهيد.

 

۷. هر از گاهي سيستم‌عامل، نرم افزارهاي نصب شده و آنتي ويروس لپ تاپ خود را آپديت و به روز رساني كنيد تا احتمال حملات بدافزاري ، سايبري و ويروسي را به حداقل برسانيد.

 

 

۸. در صورتي كه لپ تاپ شما در حالت خاموش يا Sleep mode قرار دارد، روي آن را با پارچه يا مواد ضخيم نپوشانيد و در محيطي كه هيچ جريان هوايي در آن وجود ندارد، نگذاريد. 

 

۹. باتري لپ تاپ خود را شارژ كنيد و سپس استفاده كنيد. استفاده مكرر و بدون وقفه از لپ تاپ در حالت شارژ با برق به ميزان قابل توجهي عمر مفيد باتري را كاهش مي‌دهد و سيستم الكتريكي آن را با مشكل مواجه مي‌كند.

 

۱۰. در پيرامون و نزديكي لپ تاپ خود سيگار نكشيد، چراكه وسايل الكترونيكي به سرعت دودهاي ناشي از سيگار را به خود جذب مي‌كنند و همين امر موجب مشكلات متعدد و كاهش طول عمر مفيد لپ تاپ شما خواهد شد.

 

۱۱. هم زمان با شيوع گسترده ويروس كرونا، بسياري از كاربران به منظور ضدعفوني كردن لپ تاپ خود قبل از استفاده، اسپري الكل يا مواد شوينده را به طور مستقيم روي آن مي پاشند كه اين كار موجب آسيب و صدمات جدي به سخت افزارهاي لپ تاپ مي شود و ممكن است آن را بسوزاند و از كار بياندازد. بنابراين بهتر است براي ضدعفوني كردن لپ تاپ و ساير دستگاه‌هاي الكترونيكي الكل را روي يك دستمال پارچه اي نرم و لطيف يا ميكروفايبر اسپري كرده و سپس آن را روي تمامي سطوح مختلف لپ تاپ و بدون اعمال هيچ گونه فشار غيرعادي بكشيد. 

منبع: https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11053348.html