زندگي استارتاپي براي موسفيدها

۸۹ بازديد

با پيشرفت علم پزشكي، كنترل بيماري‌ها، كاهش جنگ‌ها و كنترل بلاياي طبيعي و همچنين توجه به بهداشت فردي، ميانگين سن مردم هم افزايش يافته است. به همين‌خاطر است كه يكي از حوزه‌هاي پررونق فعاليت استارتاپي در جهان مربوط به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي جهان است. ديگر خيلي كوته‌بيني است كه زندگي افرادي كه پا به سن مي‌گذارند را تنها به ماندن در خانه يا رفتن به خانه سالمندان خلاصه كرد.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها حالا بخش مهمي از جامعه جهاني هستند كه مثل هر فرد ديگري حق زندگي فعال و پويا دارند. به گزارش همشهري، براي داشتن اين زندگي، يكي از راه حل‌ها، استارتاپ‌ها يا كسب‌وكار‌هاي نوپاي مرتبط با سالمندان است.

شركت‌هايي كه نياز به اين موضوع را دريافته‌اند مدتي است كه دست به‌كار شده‌اند و با طراحي اپليكيشن‌ها و ابزار‌هاي گوناگون تلاش مي‌كنند ضمن برقراري ارتباط سالمندان با افراد خانواده، بر سلامت آن‌ها نظارت داشته باشند و نياز‌هاي آن‌ها و جامعه را برطرف كنند. ۲۰۱۸، سال هيجان‌انگيزي براي تكنولوژي‌هاي مرتبط با سالمندان بود. حالا بايد ديد در سال ۲۰۱۹ كدام استارتاپ‌هاي سالمندي با ارزش محسوب مي‌شوند؟ در ادامه با ۷ استارتاپ شناخته‌شده در اين زمينه آشنا مي‌شويد.

Papa Technologies

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

Papa يك بستر آنلاين است كه دانشجويان را به شهروندان سالمندي كه نياز به رفت‌و‌آمد، كمك در خانه، آموزش‌هاي فناوري، مصاحبت و ساير خدمات سالمندي دارند، مرتبط مي‌كند.

بسياري از دانشجويان در كشور‌هاي مختلف دنيا كار‌هاي پاره‌وقت براي تامين هزينه تحصيل خود دارند و گروهي هم از انجام كار‌هاي خيريه به‌صورت داوطلبانه لذت مي‌برند و انرژي مثبت آن را حس مي‌كنند.

اين شركت در سال ۲۰۱۷ آغاز به‌كار كرد و با دريافت تسهيلات در سال ۲۰۱۸ توانست به تلاش‌هايش براي جذب بيشتر سالمندان بيفزايد.

اين اپليكيشن شرايطي را فراهم كرده است كه سالمندان با كمك دانشجويان مي‌توانند براي خريد مواد غذايي و انجام امور جاري اقدام كنند. همچنين مددكاران به سالمندان آموزش مي‌دهند كه چگونه از گوشي هوشمند خود استفاده كنند تا بتوانند با عزيزان خود در ارتباط باشند. علاوه بر اين، به سالمندان چگونگي كار با كامپيوتر و برنامه‌هاي گوناگوني كه نياز دارند آموزش داده مي‌شود. كار با تبلت و چگونگي نصب اپليكيشن‌ها، بازي كردن با گيم‌هاي موجود و عكس گرفتن يكي ديگر از اين آموزش‌هاست كه توسط مددكار به سالمند آموزش داده مي‌شود. تنظيم تلويزيون هوشمند، نصب دي‌وي‌دي پلير و وصل شدن به اينترنت هم در رديف همين آموزش‌هاست.

در زمينه حمل‌ونقل، مددكاران، سالمندان را به مطب پزشك مي‌برند و منتظر مي‌شوند تا كار آن‌ها در مطب تمام شود. مددكاران همچنين براي رزرو بليت و بردن آن‌ها به فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي قطار و بنادر مسافري، به سالمندان كمك مي‌كنند. مددكاران در اين زمينه تمام تلاش خود را مي‌كنند تا سفري ايمن و مقرون به‌صرفه براي سالمندان ترتيب دهند. انجام اموري مانند مراجعه به بانك، داروخانه، خشكشويي و هر مكان ديگري كه سالمند نياز دارد به آن مراجعه كند توسط مددكاران انجام مي‌شود.

اين اپليكيشن همچنين اين امكان را فراهم كرده است كه دانشجويان زماني را با سالمندان سپري كنند. گذران اوقات سرگرم‌كننده و انجام بازي‌هاي فكري مثل شطرنج با آن‌ها در همين چارچوب انجام مي‌شود. خارج شدن از خانه، قدم زدن و صرف يك فنجان چاي يا يك وعده غذا در يك رستوران از كار‌هايي است كه دانشجويان به همراه سالمندان انجام مي‌دهند. دانشجويان در اين قالب به همراه سالمندان زماني را براي ديدن يك فيلم اختصاص مي‌دهند تا سالمند رنج تنهايي فيلم‌ديدن را تجربه نكند. يكي ديگر از كار‌هايي كه در اين ارتباط انجام مي‌شود تعريف داستان‌ها و تجربه‌هاي زندگي براي دانشجويان توسط سالمندان است.

انجام امور منزل نيز توسط استارتاپ براي سالمندان فراهم شده است. به اين ترتيب يخچال، آشپزخانه، گاراژ و هر مكان ديگري كه نياز به نظافت داشته باشد براي سالمند انجام مي‌شود.

مددكاران در اين برنامه براي سالمندان آشپزي مي‌كنند تا آن‌ها لذت خوردن يك وعده غذاي خانگي و خوشمزه را تجربه كنند.

مددكاران همچنين لباس‌ها را به خشكشويي مي‌برند و آن‌ها را اتو مي‌كنند تا پاكيزگي و آراستگي سالمند هميشه حفظ شود.

علاوه بر اين، مددكاران خانه سالمندان را مرتب مي‌كنند و فرقي ندارد كه اين مرتب كردن مربوط به آشپزخانه، اتاق‌ها يا كمد‌هاي لباس باشد.


Nesterly

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

تنهايي، يكي از مشكلات افرادي است كه پا به سن گذاشته‌اند. خيلي‌ها بچه‌هايشان در شهر يا كشور ديگري زندگي مي‌كنند و تنهايي حسابي آزارشان مي‌دهد. در بسياري از كشور‌هاي جهان استفاده از يك خانه به‌صورت مشترك يكي از راه‌حل‌ها براي پايين آوردن هزينه‌هاي زندگي، به‌ويژه در شهر‌هاي گران است. استارتاپ نسترلي (Nesterly) راهي است كه افراد سالمند را به جواناني كه دنبال مسكن ارزان‌قيمت هستند متصل مي‌كند.

اغلب پلتفرم‌هاي زندگي مشترك، افراد جوان را هدف گرفته‌اند، اما كار اين استارتاپ متفاوت است. استارتاپ نسترلي فضايي رقابتي را با راه‌حلي بديع ايجاد كرده كه با شرايط سالمندان تنها كه فضاي اضافه دارند و جواناني كه دنبال يك مسكن ارزان‌قيمت هستند منطبق است؛ يك راه‌حل برد-برد! نسترلي با غربالگري، توافقنامه‌هاي همسان‌سازي قابل تنظيم و پشتيباني مداوم، به ايجاد ارتباط بين نسلي ايمن و آسان كمك مي‌كند.

اين اپليكيشن ۲ بخش «مهمان» و «ميزبان» دارد. اگر به‌عنوان مهمان وارد اين اپليكيشن شويد، ابتدا لازم است كه مشخصات خود، اعم از عادت‌ها و علايق خود را به‌همراه يك عكس از خودتان ثبت كنيد. حالا بايد به‌دنبال موقعيت جغرافيايي، تاريخ و قيمت ميزبان‌ها بگرديد تا يك ميزبان كه با عرف جامعه و شرايطتان متناسب است پيدا كنيد. همچنين مي‌توانيد ميزبان‌هاي مطلوب را در قسمت favorite ثبت كنيد تا بعدا به سراغشان برويد.

در آخرين مرحله درخواست‌هاي رزرو را با يك پيامك ارسال مي‌كنيد و منتظر پاسخ مي‌مانيد. درصورتي كه به‌عنوان ميزبان مي‌خواهيد عضو اين اپليكيشن شويد ابتدا لازم است كه توصيف مختصري از خانه و همسايه‌هاي خود به همراه يك عكس و قيمت ثبت كنيد. در مرحله بعد ميزبان كه همان فرد سالمند است يك توافقنامه از قوانين شخصي منزل خود آماده مي‌كند.


Sound Mind

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

اپليكيشن Sound Mind با استفاده از هوش‌مصنوعي امكان استفاده سالمندان از فناوري‌هاي جديد را با كمك دستياري صوتي فراهم مي‌كند.

اين استارتاپ از الكساي شركت آمازون استفاده مي‌كند تا علاوه بر اين، به پرستاران كمك كند كه ارتباطاتشان را با افراد سالمند بهبود بخشند. بعد از دريافت بودجه اصلي در ابتداي سال ۲۰۱۹ توسط اين اپليكيشن، بايد ديد كه كداميك از سالمندان پذيراي اين راه‌حل ساده هستند. اين اپليكيشن در وب‌سايت خود ماموريتش را چنين بيان كرده است: ماموريت ما دگرگون كردن زندگي سالمندان از طريق توانمند كردن آنها، كمك گرفتن از مددكاران و تقويت ارتباطات بين‌نسلي است.

اين اپليكيشن از طريق صدا مي‌خواهد مشكلات سالمندان را رفع كند. زندگي سالمندان تجربه‌اي مفيد براي مديران و كاركنان مي‌تواند باشد، اما بدون ابزار‌هاي درست كمك به بهبود عملكرد و افزايش رضايت آن‌ها كاري دشوار به‌نظر مي‌رسد. با اين اپليكيشن افراد سالمند به‌راحتي درخواست‌هاي خود را به زبان مي‌آورند تا به دستياري كه مي‌تواند آن خواسته را برآورده كند، منتقل شود.

سالمندان همچنين از اين طريق مي‌توانند با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار كنند و به‌راحتي به موزيك، اخبار و بسياري از خدمات آنلاين ديگر بدون اينكه نيازي به تلفن هوشمند باشد دسترسي داشته باشند.

سالمندان به اين ترتيب مي‌توانند تقويم‌ها و برنامه‌هاي يادآوري خود، مثل زمان خوردن داروهايشان را آپديت كنند. همچنين مددكاران به‌راحتي مي‌توانند آنچه سالمندان نياز دارند را متوجه شوند، كار‌ها را اولويت‌بندي كنند و وظايف محوله را انجام دهند.


Tomorrow Ideas

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

اين اپليكيشن نخستين اپليكيشن تلفن‌همراه در جهان است كه درخواست‌هاي قانوني، مشكلات كارت‌هاي اعتباري و بيمه را براي ارائه به افراد تنها، با هم ادغام و راهي آسان براي استفاده از آن‌ها فراهم كرده است.

اين استارتاپ، اپليكيشني طراحي كرده است كه شما را به خانواده وصل مي‌كند تا تصميمات مهم را با كمك همديگر بگيريد. اين اپليكيشن براي همه خانواده‌ها كارايي دارد و متناسب با قوانين همان ايالت طراحي شده است. شما مي‌توانيد تصميمات مرتبط با مسائل مالي و بيمه را با آگاهي از اصطلاحات قانوني اتخاذ كنيد. اين استارتاپ در سال ۲۰۱۶ در سياتل آمريكا راه‌اندازي شد و سازندگان آن ادعا مي‌كنند كه كار با اپليكيشن Tomorrow بسيار آسان است.


Leeo

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

اين استارتاپ مدت كوتاهي است كه راه‌اندازي شده، اما در همين مدت ۴۰ ميليون دلار درآمد داشته است. بنيانگذاران اين استارتاپ جايزه بهترين نوآوري را در همايش حوزه‌هاي تكنولوژي سال ۲۰۱۹ از آن خود كردند.

چرا آن‌ها در سال ۲۰۱۹ چنين ارزشي پيدا كردند؟ آن‌ها يك رويكرد جديد را در موضوع «نظارت بر سلامت» پيشنهاد مي‌كنند. لئو اين امكان را به شما مي‌دهد كه چرخه‌اي مطمئن از خانواده و دوستان ايجاد كنيد. شما با اين افراد مي‌توانيد رفت‌وآمد، فعاليت، سلامتي، محيط يا مكان‌هاي تكرارشونده خود و آنچه براي شما مناسب است را به اشتراك بگذاريد. اگر خطا و اتفاق نادرستي ديده شود، اين اپليكيشن به دوستان، خانواده يا مددكاران حرفه‌اي اطلاع مي‌دهد.

اين اپليكيشن با استفاده از يك ابزار، خانه شما را به‌منظور بررسي شرايط غيرمعمول رصد مي‌كند و با استفاده از آن، نياز افراد خانواده‌هايي كه به دلايل مختلف از همديگر دور افتاده‌اند به خوبي برآورده مي‌شود. سنسور‌هاي هوشمند با فرستادن هشدار و شماره‌گيري اتوماتيك دوستان، خانواده و مددكاران حرفه‌اي، به سالمندان كمك مي‌كند كه سلامت و ايمن زندگي كنند و در عين حال حريم شخصي خود را داشته باشند. در واقع با وجود دوري از افراد، آن‌ها به‌صورت لحظه‌اي از شرايط و سلامتي فرد سالمند مطلع مي‌شوند.


GrownUp

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

خيلي از جوانان حتي از نسل استارتاپي به‌دنبال استفاده از تجربه‌هاي افراد مسن در حوزه‌هاي مختلف، از تجارت گرفته تا كار‌هاي فني، هستند.

اين استارتاپ يك بستر آنلاين است كه سالمندان را به‌عنوان مربي با جواناني كه به‌دنبال راهنما در زندگي شخصي خود هستند مرتبط مي‌كند. در واقع شما به‌عنوان يك جوان دنبال فردي مي‌گرديد كه حاضر است تجربه ساليان خود را كه در هيچ كتاب و دانشگاهي هم تدريس نمي‌شود در اختيارتان قرار دهد. افراد سالمند زيادي از اين استارتاپ استقبال كرده‌اند، چون آن‌ها از آموزش تجربه‌هايشان لذت مي‌برند و اوقات فراغت‌شان هم پر مي‌شود. آموزش طيف گسترده‌اي در اين اپليكيشن دارد؛ از آشپزي گرفته تا علوم پايه مثل شيمي و رياضي!


Intuition Robotics

زندگي استارتاپي براي مو سفيدها

اين استارتاپ در واقع پشت‌پرده پلتفرم ElliQ است. در واقع اين استارتاپ راه‌حل‌هاي روباتيك براي زندگي بهتر و شادتر سالمندان فراهم مي‌كند. ElliQ در واقع روبات كوچك و هوشمندي است كه گوشه خانه جا خوش كرده، ولي وارد مكالمه با افراد سالمند مي‌شود و به سؤالات آن‌ها پاسخ مي‌دهد و كار‌هايي كه از او خواسته مي‌شود را انجام مي‌دهد.

مثلا هوش مصنوعي اين روبات به‌تدريج ياد مي‌گيرد كه صاحب پيرش بيشتر به چه نوع موسيقي‌هايي علاقه دارد. در زمان برپايي نمايشگاه CES اين استارتاپ اعلام كرد كه بيشتر روبات‌هاي اجتماعي هم‌اكنون براي سفارش اوليه آماده هستند. اين شركت همچنين راه‌اندازي پلتفرم Q را كه يك پلتفرم شناختي هوش مصنوعي به‌حساب مي‌آيد اعلام كرده است. راه‌اندازي پلتفرم Q نشان‌دهنده توسعه قابل‌توجهي در زمينه روبات‌هاي اجتماعي براي افراد سالمند است. در طول سال‌هاي گذشته اين شركت رشد سريعي را با تيم خود تجربه كرده، به‌طوري كه تعداد كاركنان آن در ۲ دفتر به ۵۰ نفر رسيده است. اين شركت امسال با برنامه‌ريزي‌هاي خود دفتر سومي در ژاپن هم افتتاح كرده است.

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/921480/زندگي-استارتاپي-براي-موسفيدها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.