چطور موقع خريد گوشي كلاه سرمان نرود

۹۶ بازديد

حالا چند وقتي است كه ديگر همه اسم رجيستري را شنيده‌اند. طرح رجيستري يا به قول مشهور شناسنامه‌دار كردن تجهيزاتي كه به هر شكلي از سيم‌كارت استفاده مي‌كنند براي جلوگيري از قاچاق كليد خورد. حالا، اما خيلي‌ها هنوز گرفتار آن هستند و برخي فروشندگان از ناآگاهي مردم براي كلاهبرداري استفاده مي‌كنند. براي اينكه در موقع خريد گوشي چه نو و چه دست دوم كلاه سرتان نرود بايد اين نكات را ملكه ذهن‌تان كنيد.

چطور موقع خريد گوشي كلاه سرتان نرود

موقع خريد گوشي نو يادتان باشد كه تا زماني كه از رجيستر شدن گوشي مطمئن نشده‌ايد به‌هيچ عنوان فروشگاه را ترك نكنيد و تسويه حساب را انجام ندهيد. يادتان باشد كه آنتن دادن گوشي ملاك نيست. در هر نوع گوشي يا تبلت سيم كارت بگذاريد آنتن را دارد. اما گوشي يا تبلتي كه رجيستر نشود پس از ۳۰ روز به‌اصطلاح بلاك شده و ديگر آنتن‌دهي ندارد. بعد از يك‌ماه هم ديگر با مشقت مي‌توانيد پول‌تان را زنده كنيد. شما بايد در موقع خريد پيامك فعال‌سازي يا رجيسترشدن گوشي را از سرشماره رگولاتوري دريافت كنيد.

كد فعالسازي ۶ رقمي مهم‌ترين مورد است. همان زمان كه در فروشگاه هستيد بايد كار فعالسازي را با اين كد انجام دهيد. مشاهده شده است كه برخي فروشندگان كد اشتباه را به فروشنده داده‌اند. اين كد براي گوشي‌هاي آكبند بايد روي جعبه يا كارت گارانتي موجود باشد. در گوشي‌هاي دست دوم كه خريداري و يا انتقال مالكيت داده مي‌شوند، كد فعال‌سازي به‌صورت پيامك براي خريدار ارسال مي‌شود، در گوشي‌هايي كه به‌صورت مسافري وارد شده‌اند نيز اين كد هم به شماره سيم‌كارت مسافر پيامك مي‌شود و هم در حساب كاربري مسافر در سامانه همتا قابل مشاهده است.

چطور موقع خريد گوشي كلاه سرتان نرود

بعد از گذاشتن سيم‌كارت نزد فروشنده داخل گوشي كد دستوري # ۷۷۷۷* را شماره‌گيري كنيد. بعد از آن عدد مربوط به گزينه فعال‌سازي را براي سامانه مي‌فرستيد. اكنون بايد شناسه ۱۵ رقمي IMEI گوشي را بدون هيچ فاصله يا علامت اضافي تأييد و ارسال كنيد. كد IMEI را معمولا در توضيحات گوشي در قسمت تنظيمات يا با شماره‌گيري # #۰۶* به‌دست آوريد. اين شماره بايد با شماره چاپ شده روي جعبه گوشي هم يكسان باشد.

در مرحله بعد شماره سيمكارتي را كه مي‌خواهيد روي تلفن همراه جديد از آن استفاده كنيد، فرستاده و بعد از آن كد فعال‌سازي ۶ رقمي كه گرفته‌ايد را براي سامانه ارسال كنيد. در اينجا پيغامي مشاهده مي‌كنيد كه درصورت صحت اطلاعات، عدد يك را ارسال مي‌كنيد و به اين صورت فرايند فعال‌سازي با موفقيت انجام گرفته است.

اينجا مهم‌ترين مرحله است. شما بايد پيامي دريافت كنيد كه موفقيت‌آميز بودن فرايند فعال‌سازي يا رجيستري را به شما اعلام مي‌كند.

چطور گوشي دست دوم بخريد؟

چطور موقع خريد گوشي كلاه سرتان نرود

بر خلاف گذشته فروش موبايل مشمول طرح رجيستري بدون انتقال مالكيت ممكن نيست و بايد براي خريد گوشي دست دوم هم حواس‌تان جمع باشد. مالك گوشي كه قصد خريد از او را داريد بايد كد رجيستري را به شما منتقل كند. از روش‌هاي مختلف سامانه همتا مي‌توانيد براي اين كار استفاده كنيد. در روش USSD كد دستوري # ۷۷۷۷* را شماره‌گيري و در ميان گزينه‌هاي موجود «انتقال مالكيت» را انتخاب كنيد.

مشاهده خواهيد كرد كه كد‌هاي IMEI دستگاه‌هاي ثبت و فعال شده سيم‌كارت تان نمايش داده مي‌شوند. اين كد‌ها مربوط به گوشي‌هايي مي‌شوند كه تحت مالكيت سيم كارت شما قرار دارند. در اين مرحله بايد عدد مربوط به شناسه گوشي كه قصد انتقال مالكيت آن را داريد وارد و ارسال كنيد. در مرحله بعدي، بايد شماره موبايلي كه قصد داريد مالكيت گوشي به آن انتقال داده شود را وارد كنيد و گزينه ارسال يا Send را انتخاب كنيد. مشخصات را يك‌بار ديگر مرور و تأييد كنيد. بعد از اين مرحله پيامكي به شماره مالك جديد ارسال مي‌شود. حالا مالك جديد بايد فرايند رجيستري را با كد فعالسازي كه برايش پيامك شده خودش انجام دهد.

كلاهتان را سفت بچسبيد!

اين روز‌ها كلاهبرداري‌هاي زيادي در فروش گوشي تلفن همراه رخ مي‌دهد. يك‌بار ديگر بايد گفت كه بايد خودتان به‌عنوان خريدار قبل از خارج شدن از فروشگاه و تسويه حساب از رجيستر بودن گوشي اطمينان حاصل كنيد. جان كلام اين است كه اصل مسئوليت ماجرا بر عهده خريدار است. هر چند راه‌هاي قانوني براي شكايت از فروشندگان متخلف هم وجود دارد، اما طولاني و نياز به پيگيري مداوم دارد. مهم‌ترين نكته براي شكايت از فروشندگان متخلف داشتن فاكتور معتبر همراه با مهر فروشگاه است. راه اول اين است درصورتي كه پس از خريد متوجه شديد تلفن همراهي را كه خريديد قاچاق است، با در دست داشتن فاكتور خريد به فروشگاه برگرديد و گوشي را پس دهيد.

چطور شكايت كنيد؟

چطور موقع خريد گوشي كلاه سرتان نرود

درصورتي كه فروشنده زير بار نرفت و حاضر به پس‌دادن پول يا تعويض گوشي با نوع قانوني نشد بايد سراغ طرح شكايت برويد. شكايت مي‌تواند از طريق سازمان‌هاي ذيربط مانند تعزيرات حكومتي يا سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان صورت بگيرد. براساس جست‌وجوي روزنامه همشهري بهترين راه طرح شكايت در سازمان تعزيرات حكومتي است، چون در واقع كلاهبرداري صورت گرفته است. براي اين كار مي‌توانيد از طريق سايت سازمان تعزيرات tazirat۱۳۵.ir استفاده كنيد. به بخش ثبت شكوائيه برويد. براي ثبت شكايت تيك گزينه حمل‌ونقل و نگهداري و فروش كالاي قاچاق را انتخاب كنيد. توضيحات لازم و مشخصات خودتان به‌عنوان شاكي و فروشگاه محل خريدتان به‌عنوان متهم را وارد كنيد. در نهايت هم مدارك‌تان ازجمله فاكتور را ضميمه كنيد.

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/880439/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B1%D9%88%D8%AF

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.