هارد فورك استانبول اتريوم انجام شد؛ ارتقاي سرعت و امنيت شبكه

۶۷ بازديد

كاربران اتريوم از مدت ها قبل منتظر هارد فوركي بودند كه بامداد يكشنبه با موفقيت انجام شده و امنيت و سرعت تراكنش ها را افزايش داد.

هارد فورك تغييري اساسي است كه در پروتكل زيربنايي شبكه انجام شده و قوانين جديدي را براي تعيين بلاك ها و تراكنش هاي معتبر تنظيم مي كند. با توجه به ماهيت غيرمتمركز بلاكچين، كاربران و توسعه دهندگان بايد روي تغييراتي كه قرار است در كلاينت ها انجام شود، با هم توافق كنند. اتريوم تا كنون هفت هارد فورك را پشت سر گذاشته و بامداد ديشب هم به روزرساني اساسي ديگري را به نام استانبول تجربه كرد.

هارد فورك استانبول ساعت ۳:۳۰ بامداد روي بلاك شماره ۹۰۶۹۰۰۰ اتريوم پياده سازي شد و به بهبود كارايي شبكه، تنظيم هزينه كدهاي عملياتي (Opcode)، تعامل مين اتريوم و زي كش و ايجاد راهكارهاي خلاقانه تر از طريق قراردادها كمك مي كند. اين هارد فورك شامل ۶ به روزرساني مجزا يا پروپوزال هاي بهبود شبكه (EIP) بود.

هارد فورك استانبول

 

مهمترين موضوعاتي كه در اين EIPها به آن پرداخته شده شامل افزايش مقاومت شبكه در برابر محروم سازي از سرويس (DDoS)، كاهش كارمزد تراكنش در شبكه و افزايش تعامل ميان اتريوم و زي كش مي شود.

كارمزد تراكنش در شبكه اتريوم Gas نام داشته و در قالب كسري از رمزارز ETH با عنوان Gwei پرداخت مي شود. هدف از كاهش سطح Gas در EIP استانبول افزايش پهناي باند شبكه بلاكچين و تقويت گواهي هاي اثبات كار مثل zk-SNARK است. اين گواهي كه در زي كش هم كاربرد دارد، از نوع آگاهي-صفر است و به حفظ حريم خصوصي كمك شاياني مي كند. افزايش تعامل بين زنجيره اي ميان زي كش و اتريوم از طريق تسهيل اجراي تابع هش BLAKE2b در اتريوم فراهم شده است.

استخراج كنندگان و اپراتورهاي نود براي اجراي استانبول در Rinkeby، Goerli و Ropsten بايد كلاينت اتريوم را به آخرين نسخه به روز كنند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/08/هارد-فورك-استانبول-اتريوم/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.