جستجوي راحت در اينترنت براي افراد مبتلا به نقص بينايي ممكن مي‌شود

۶۵ بازديد
 اخبار تكنولوژي ,خبرهاي تكنولوژي, اينترنت
پژوهشگران كانادايي، ابزار جديدي ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند امكان جستجوي راحت در اينترنت را براي افراد مبتلا به نقص بينايي فراهم كند.

به گزارش ايسنا و به نقل از وبسايت رسمي دانشگاه واترلو، پژوهشگران، يك دستيار صوتي جديد ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند امكان جستجوي سريع و بدون دردسر در اينترنت را براي افراد مبتلا به نقص بينايي فراهم كند.

 

پژوهشگران "دانشگاه واترلو"(UWaterloo) با همكاري پژوهشگران شركت "مايكروسافت"(Microsoft) و "دانشگاه واشنگتن"(UW)، بهترين عناصر دستيارهاي صوتي را با نرم‌افزارهاي صفحه‌خوان ادغام كرده‌اند تا ابزاري ارائه دهند كه بتواند امكان جستجوي ساده‌تر را براي افراد مبتلا به نقص بينايي فراهم كند.

 

"الكساندرا وتيورينا"(Alexandra Vtyurina)، دانشجوي مقطع دكتري دانشگاه واترلو گفت: افرادي كه به نقص بينايي مبتلا هستند، معمولا براي استفاده از سيستم‌هاي رايانه‌اي، از نرم‌افزارهاي صفحه‌خوان و دستيارهاي صوتي مجازي استفاده مي‌كنند. دستيارهاي صوتي مجازي، به راحتي قابل استفاده و در دسترس هستند اما نمي‌توانند امكان ارتباط عميق با مفهوم را فراهم كنند. در مقابل، نرم‌افزارهاي صفحه‌خوان امكان ارتباط عميق با مفهوم را فراهم مي‌كنند اما به راحتي قابل استفاده نيستند. در ابزار جديد ما موسوم به "ورس"(VERSE)، قابليت‌هاي نرم‌افزارهاي صفحه‌خوان با دستيارهاي صوتي مجازي ادغام مي‌شوند و به ابزار ديگري مانند ساعت‌هاي هوشمند امكان مي‌دهند تا براي اسپيكرهاي هوشمند، مانند شتاب‌دهنده‌هاي ورودي عمل كنند.

 

روش ابتدايي استفاده از "ورس"، صدا است؛ در نتيجه كاربران فقط بايد كلمات مورد نظر خود را به زبان بياورند. "ورس" مي‌تواند با يك اپليكيشن ادغام شود تا با تلفن همراه و ساعت‌ هوشمند نيز قابل استفاده باشد.

 

پژوهشگران در اين پروژه، از ۵۳ فرد مبتلا به نقص شنوايي خواستند تا به جستجو در شبكه بپردازند. بيش از نيمي از شركت‌كنندگان، چندين بار در روز از دستيارهاي صوتي و ابزاري مانند اسپيكر هوشمند، تلفن همراه و تلويزيون هوشمند استفاده كردند. پژوهشگران، داده‌هاي به دست آمده در اين بررسي را براي طراحي نخستين نمونه "ورس" به كار بردند.

 

وتيورينا افزود: ورس مي‌تواند در ارائه داده‌هاي خروجي، مانند دستيارهاي صوتي ديگر عمل كند. اين ابزار به كاربران امكان مي‌دهد تا سوال بپرسند و پاسخ آن را به صورت يك واژه، عبارت و يا متن بشنوند. اگر كاربران به اطلاعات بيشتري نياز داشته باشند، مي‌توانند از "ورس" براي دستيابي به موارد جستجو مانند اخبار، حقايق و مطالب مربوط استفاده كنند.

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11034784.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.