بازاريابي يا ماركتينگ چيست؟

۷۹ بازديد

منشا و ركن بنيادين نظام بازاريابي، دربايستن و خواسته هاي انسان است. فرآورده زاييده نياز بشر است، هر چيزي را كه خدمتي ارائه دهد يا نيازي را برآورده سازد ميتوان فرآورده قلمداد كرد كه شامل افراد، مكان ها، سازمان ها، خدمات و عقايد است. بازاريابي در ايران به چه معناست؟ به عبارت ديگر محصول عبارت است از چيزي كه توانا به ارضاي يك خواسته باشد. بيچارگي ذكر كننده ي حالت محروميت دريافتن شده در فرد است. محصولات به هر اندازه كه خواسته هاي فرد را برآورده كنند، حائز ارزش هستند. خواسته در بازاريابي، شكل برآورده ساختن نيازهاست و درخواست توانايي رفع خواسته است.
بازاريابي يا ماركتينگ چيستمنشا و ركن بنيادين سامانه بازاريابي، نياز وخواسته هاي انسان است
بازاريابي از زماني آغاز ميشود كه فرد تصميم مي گيرد نيازها وخواسته هايش را از طريقي ويژه كه آن را “مبادله” مي ناميم، ارضا كند. مبادله گرد از چهار برگزيدن گوناگوني است كه فرد براي ارضاي نيازهاي خود از آنها كاربرد ميكند.
اولين گزينش خويش توليدي است. انسان گرسنه، گرسنگي خويش را از طريق شكار و . . . برطرف مي كند. در اين جا نه بازاري هستي دارد و نه بازاريابي.دومين انتخاب فرد استعانت از ديگران است. فرد گرسنه از فردي ساير به عنوان كار خير خوراك طلب مي كند و چيزي جز سپاسداري عرضه نميدارد.سومين برگزيدن فرد اعمال زور است. فرد گرسنه مي تواند با زور يا سرقت غذا را از چنگ ديگري در بياورد. در اين جا از قدر داني خبري نيست.چهارمين انتخاب فرد مبادله است. فرد گرسنه مي تواند به فرد ديگري كه خوراك دارد مراجعه كرده، منبعي را براي مبادله با غذا توصيه كند. اين منبع مي تواند پول، محصول يا خدمتي باشد كه براي صاحب خوراك داراي ارزش است.در مبادله بايد ۳ شرط ذيل پايدار باشد:دو طرف هستي داشته باشدهر طرف چيزي با ارزش براي طرف ساير داشته باشدهر طرف مجاز به استجابت يا رد پيشنهاد طرف ساير باشد اگر اين شرايط موجود باشد، امكان مبادله نيز وجود خواهد داشت.تعريف بازارتعريف بازار عبارت است از “محلي براي مبادلات بالقوه” اگر براي فرآورده يا خدمت ما حتي يك نفر هم هستي داشته باشد، مي توانيم بگوييم كه بازار هستي دارد. اندازه بازار به تعداد افرادي پيوستگي دارد كه:
به محصول به معني عام يا شي مورد عقيده علاقمند هستند.حاضرند منابع لازم را براي به دست آوردن محصول مبادله كنند.تعريف بازار ما را به مفهوم بازاريابي مي رساند.
بازاريابي يعني كوشش در جهت از نيرو به فعل درآوردن مبادلات براي ارضاي نيازها و خواسته هاي بشر.ابعاد گوناگون ماركتينگ و بازاريابيابعاد متنوع ماركتينگ
۹ جنبه گوناگون ماركتينگ۱. بازار گراييگرايش به بازار و دربايستن مشتريان نخستين خاصيت بازاريابي جديد است. مدير موفق كسي است كه سازمان را با شرايط روز همگام كند و اين زماني امكان پذير است كه كاركنان و مديران تمايل به بازار را به عنوان يك دانش و بينش بپذيرند و دنبال كنند.
۲. بازار شناسي“شناخت” لازمه ي هر جنبش عاقلانه و هر تصميم بنيادين است. شناخت بازار تلاشي نظام مند است براي گردآوري، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به كل ي اجزاي برپايي دهنده ي سامانه بازار و كل عواملي كه بر نظام بازار كارايي مي گذارند.
۳. بازاريابي
بازاريابي يعني جستجو براي يافتن مناسبترين بازار و بخش هايي كه سازمان مي تواند در آن جا به صورت سودمند تر و موثرتر حضور يابد و پاسخگوي احتياج و خواسته ملت باشد. بازاريابي يعني بخش بندي يا بخش بازارها و تعيين محصولات كمپاني براي پسنديده ترين بازارها.
۴. بازار سازيبازارسازي يعني نفوذ در بازار و شناسايي و شناساندن سازمان و محصولات و خدمات آن با به كارگيري عوامل قابل كنترل بازاريابي (4P: محصول، قيمت، پخش و تبليغ) . بازاريابان با بكارگيري صحيح و بنيادين اين عوامل مي توانند در شرايط گوناگون جايگاهي در بازار براي خويش به دست آورند و با سياست ها و برنامه هاي مناسب بهره بيشتري از بازار را در كمر بستن بگيرند.
۵. بازار گرديبازارگردي وظيفه اي است كه بازار ياب را ناچار مي سازد تا بيش از ديگران با تحولات و دگرگوني ها بازارها آشنا گردد. اين آگاهي از طريق حضور در صحنه رقابت و مبادله و نگريستن بازارها شدني است. كمپاني كردن در نمايشگاهها، بازديد از بازار هاي متنوع و بودن در پيرامون بازار، ديدن مديران را بازتر مي سازد. به عبارتي، مهمترين نقش بازار گردي تقويت و برخي مواقع تغيير “ديد” است.
۶. بازار سنجيبازار سنجي يعني تحليل موقعيت بازار با توجه به آنچه بوديم و داشتيم، آنچه هستيم و داريم و آنچه بايد داشته باشيم. همه محصولات و خدمات و سازمان ها حائز منحني عمر خاصي هستند كه اين منحني شامل مراحل معرفي يا، رشد، بلوغ و اشباع، و افول است و هر مرحله شرايط گزيده تر اي دارد كه بازارياب بايد براساس اين ويژگي ها بازتاب هاي مناسبي پرتو دهد. بازار سنجي يا ارزشيابي و سنجش فعاليت هاي سازمان، نقاط قوت و ضعف را به احسان نمايان مي سازد.
۷. بازار داريبازار داري يعني حفظ مشتريان كنوني و دلگرمي و ترغيب آنان به خريد بيشتر و تداوم خريد از راه برپايي “رضايت” در آنان. آگاهي از رفتار مشتريان، پيوستگي استوار كردن با آنان، داشتن اطلاعات روانشناختي و جامعه شناختي و نيز آگاهي داشتن از حركات و امكانات رقبا نقش ارزنده اي در حفظ مشتري دارد.
۸. بازار گرميبراي بازار داري لازم است بازار گرمي را از دست ندهيم. بازارگرمي يعني تبليغات و تشويقات به موقع جهت آگاه ساختن، متقاعد كردن و ترغيب مشتريان براي ارتباط بيشتر با سازمان و خريد از آن و رويارويي با حركات رقيب. احد از مهمترين ابزارهاي بازار گرمي به كارگيري خلاقيت ها، نوآوري ها و ابتكارات است.
۹. بازار گردانيبازار گرداني يعني مديريت بازار كه دربرگيرنده برنامه ريزي، اجرا و كنترل امور گوناگون بازار و ابعاد مختلف بازاريابي است. بازارگرداني شامل تنظيم راهبرد ها و برنامه ها، سازماندهي و اجراي همه ي امور مربوط به شناساندن و معرفي محصولات كمپاني به بازار ها، بازبيني بر كار و جنبش ها براي دستيابي به اهداف سازمان و ايجاد رضايت براي مشتريان و جامعه است.
با پروا به ابعاد متنوع ماركتينگ ميتوان گفت كلمه ي پسنديده براي Marketing “بازار گرداني” است كه همان “مديريت بازار” است و كل امور مربوط به برنامه ريزي، اجرا و كنترل كار و جنبش هاي متنوع را در بر مي گيرد.
گسترش اينترنت و تغيير شيوه هاي بازاريابيبا اشاعه اينترنت به تدريج شيوه هاي بازاريابي نيز دچار تغيير شد. ست گودين يگانه از خلاق ترين و مشهورترين بازاريابان دانشمند در كتاب معروف خود يعني بازاريابي فرمان اي (Permission Marketing) در سال ۱۹۹۹ اين تغييرات را قبل بيني كرد و به شكل جديدي از بازاريابي با عنوان بازاريابي درونگرا يا جاذبه اي اشاره نمود. اين گونه بازاريابي چندين سنه پس بدست گسترش دهندگان دست موزه معتبر اتوماسيون ماركتينگ هاب اسپات يعني برايان هاليگان و دارمش شاح به طور گسترده تبليغ و ترويج داده شد و به احد از بهترين روش هاي بازاريابي براي كمپاني هاي كوچك و ميانه تبديل شد. وبسيما ثبت اسم كارگاه تعليم ديجيتال ماركتينگ خويش را نخست كرد.
در اين طريق شما برخلاف شيوه هاي سنتي بازاريابي (برونگرا) بر پايه برپايي وقفه در حيات افراد از راه تبليغات در تلويزيون، راديو، بيلبورد و … با فرآوري محتوايي كه به كسان اطلاعات سودمند بدهد بدست آن ها كشف مي شويد. به راستي شما با دادن اطلاعات سودمند به كسان به مرجع قابل اطميناني تبديل خواهيد شد كه آن ها براي خريد محصولات و خدماتتان راغب مي شوند. ابزارهاي اصلي اين شيوه عبارتند از:
سايت ها و وبلاگ هاموتورهاي جستجوي اينترنتي (مانند گوگل)شبكه هاي اجتماعي (اينستاگرام، تلگرام و لينكدين و …)و …بازاريابي محتوايي چيست؟بازاريابي محتوايي زيرشاخه اي از بازاريابي درونگرا يا جاذبه اي محسوب مي شود. در اين روش صاحبان يك سوداگري مي كوشند لغايت با توليد محتواي مفيد و استراتژيك در سايت خود، افراد را از راه موتورهاي جستجو (مانند گوگل) وارد سايتشان كرده و به بازاريابي و تبليغ محصولات و خدماتشان بپردازند. در اين بين آشنايي با سئو يا بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو در گرفتن رتبه هاي بالا در نتايج جستجو بسيار ضروري است. با اين كار كسان با جستجوي كلمات كليدي سايت شما را در صدر نتايج جستجو ديده و به سرعت بر روي آن كليك كرده و وارد آن مي شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.