Gentex شيشه‌هاي تيره‌شونده با كاربري‌هاي متنوع معرفي مي‌كند

۶۹ بازديد

بالا يا پايين كشيدن پرده‌ي آفتاب‌گير پنجره در هواپيما يا نشستن روي صندلي عقب سرويس‌هاي بالارده‌ي تاكسي آنلاين اوبر، مربوط به دهه‌ي گذشته است. اين روزها بدون جابه‌جايي پرده‌ي آفتاب‌گير، فشار دادن يك دكمه مي‌تواند به‌صورت الكتريكي تك‌تك روزنه‌ها را تقريبا به‌صورت كامل تاريك كند. شركت بين‌المللي تأمين‌كننده‌ي قطعات خودرو با نام Gentex كه پنجره‌هاي الكتروكروميك هواپيماهاي عظيم‌الجثه‌ي بويينگ 787 Dreamliner را تأمين مي‌كند، در حال معرفي محصولات جديدي براي هواپيماي بويينگ ۷۷۷ و برخي از هواپيماهاي ايرباس است. البته سال‌ها است كه اين فناوري براي تاريك كردن آينه‌هاي وسط اتومبيل‌ها به‌شكل الكترونيكي به كار رفته و حتي به‌صورت محدود در سان‌روف برخي مدل‌هاي مرسدس‌بنز رويت شده است، با اين حال، Gentex در رويداد CES 2020 كاربري‌هاي جديدي را از اين فناوري براي شيشه‌ي اتومبيل‌ها معرفي كرد. در ادامه روش‌هايي كه اين فناوري جادويي به واسطه‌ي آن‌ها مي‌تواند طي سال‌هاي آينده در خودروهاي جديد ظاهر شود، آورده شده است.

Gentex

سانروف با قابليت كاهش نور

اين فناوري تا رسيدن به مرحله‌ي عرضه، با موانع چندان زيادي مواجه نيست؛ درنتيجه شايد اين اولين محصول از فناوري Gentex باشد كه عملا روانه‌ي بازار مي‌شود. دليل اين ادعا فقدان هرگونه مقررات دست‌وپاگير درمورد ميزان شفافيت سانروف‌ها است. علاوه بر اين، مرسدس‌بنز سال‌هاي مديدي است كه پنل‌هاي الكتروكروميك با قابليت كاهش نور را در محصولات خود ارائه مي‌دهد. البته در اصل اين پنل‌ها توسط شركت ديگري توليد شده و تحت نام Magic Sky Control (كنترل جادويي آسمان) روانه‌ي بازار مي‌شود.

به‌نظر مي‌رسد زمان آن فرا رسيده تا توليدكنندگان ديگر نيز با كمك Gentex گام موثرتري در اين راستا بردارند. به‌خصوص اميد مي‌رود كه كاركنان تسلا نيز نيم‌نگاهي به غرفه‌ي Gentex داشته باشند، زيرا اولا يك سانروف الكتروكروميك ثابت مي‌تواند در تمامي يا اغلب مدل‌هاي تسلا با سقف شيشه‌اي از جمله مدل ۳ و X‌ بسيار كاربرد داشته باشد و ثانيا چالش ولتاژ مورد نياز براي جابجايي پنل سانروف را رفع كند. تنها چالشي كه براي توليدكننده باقي مي‌ماند، مشكل عدم تيره‌شدن سانروف در شيشه‌هاي خميده است. برخلاف پنجره‌هاي هواپيماها، بيشتر لوازم شيشه‌اي اتومبيل‌ها صاف نيستند، به اين معني كه اين لايه‌هاي الكتروكروميك بايد با دقت بالايي توليد شوند تا در پنل‌هاي شيشه‌اي خميده كاربردي شوند. شايد اين توضيح مناسبي براي علت رويت اين نوع پنل‌هاي شيشه‌اي در محصولات محدودي از مرسدس‌بنز باشد.

Gentex

سايه‌بان با قابليت تغيير رنگ

مقررات اجازه مي‌دهند تا قسمت بالاي شيشه‌ي جلوي خودرو تاريك‌تر از ساير قسمت‌هاي شيشه باشد، بنابراين تعبيه‌ي يك نوار سايه‌بان با قابليت تغيير رنگ همچون سانروف‌هاي الكتروكروميك با موانع قانوني جدي روبه‌‌رو نخواهد شد. با تمامي اين گفته‌ها هنوز موانع ديگري در اين راستا وجود دارد. چالش عمده بر سر راه اين كاربري، ايجاد مرزي نامرئي بين نوار الكتروكروميك و قسمت‌هاي معمولي شيشه‌ي جلوي خودرو است.

Gentex

شيشه‌ي جانبي با قابليت كاهش نور خودكار

مقررات مربوط به ساير شيشه‌هاي اتومبيل، يعني شيشه‌ي پنجره‌هاي جانبي و عقب، سختگيرانه‌تر است. علاوه بر اين، ايالت‌هاي مختلف آمريكا درجه‌هاي مختلفي از تيرگي شيشه را به‌عنوان معيار قبول دارند و نحوه‌ي تعيين ميزان انتقال نور توسط مقامات اين ايالات در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. تمامي اين موارد چالش كليدي را در برابر مهندسان Gentex قرار مي‌دهد و آن افزايش ميزان انتقال نور در لايه‌هاي الكتروكروميك است.

 

در حال حاضر صفحات يادشده حتي در حالت خاموش نيز تنها ۵۵ درصد از نور محيط را وارد خودرو مي‌كنند. اين ميزان بسيار كمتر از آستانه‌ي حداقلي ۷۰ درصدي است كه اداره‌ي ملي ايمني ترافيك بزرگ‌راه‌ها در ايالات متحده براي اين ميزان نور عبوري تعيين كرده است. حالت كامل تاريك تنها نيم درصد از نور را عبور مي‌دهد و صفحات الكتروكروميك بين ميزان حداقلي يعني ۵۵ درصد و نيم درصد يادشده، توانايي تغيير رنگ شيشه را دارند. ارتقاي فني ديگري كه Gentex در حال كار روي آن است، توانايي پيش‌فرض براي ايجاد حالتي جز وضوح شيشه است. درنتيجه كاربران مي‌توانند هنگام پارك كردن از پنجره‌هاي جانبي به‌عنوان حريم خصوصي استفاده كنند.

Gentex

تركيب‌كننده‌ي نمايشگر فرانما (HUDّ)

در آن دسته از نمايشگرهاي HUD كه از تركيب‌كننده‌ي ثابت يا پاپ‌آپ (ظاهر شونده) بهره مي‌برند، زماني‌كه نور خورشيد با زاويه‌ي كم به شيشه مي‌تابد يا يك نور خارجي از پشت روي پنل مي‌افتد، احتمال دارد خواندن نمايشگر كمي سخت شود. تركيب‌كننده‌ها درواقع پنل‌هاي بازتاب‌دهنده‌اي هستند كه زير شيشه‌ي جلو تعبيه شده‌اند و داده‌هاي لازم را روي شيشه بازتاب مي‌دهند. استفاده از پنل الكتروكروميك جهت تاريك كردن آن قسمت از شيشه، بدون مواجهه با مسائل مربوط به انتقال روشنايي، مي‌تواند مشكل يادشده را حل كند.

تشخيص‌دهنده‌ي دود

Gentex به‌عنوان شركتي كه در ابتدا با ساخت تشخيص‌دهنده‌هاي دود كار خود را آغاز كرد، يكي از فناوري‌هاي گذشته‌اش را نيز در رويداد CES به نمايش گذاشته است. اين تشخيص‌دهنده‌ي دود مي‌تواند در كانال تهويه‌ي هوا تعبيه شده و مواردي اعم از دود تنباكو و محصولات ايجادكننده‌ي بخار (سيگار الكترونيكي) را تشخيص داده و اگر كاربر از قوانين عدم استعمال دخانيات تخطي كرده، صاحب خودروي تاكسي يا اپراتور ناوگان اجاره‌اي را مطلع كند. اين فناوري مي‌تواند كار را براي فروشندگان اتومبيل‌هاي دست‌دوم دشوار كند؛ چراكه ديگر نمي‌توان به‌سادگي مدارك الكترونيكي مبني‌بر استعمال سيگار درون خودروهاي مستعمل را انكار كرد.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/1/11/344301/electrochromic-glass-gentex/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.